PEMIKIRAN KRITIS, PENYELESAIAN MASALAH DAN PEMIKIRAN SAINTIFIK
OBJEKTIF
1. Supaya memiliki pemikiran yang
kritis agar berbeza dengan pemikiran rakan-rakan di luar kampus
2. Dapat membantu pelajar berfikir
secara kritis, kreatif, inovatif
3. Berkebolehan aplikasi pemahaman dan
pengetahuan kepada masalah baru dan berlainan
4. Mendidik pelajar dari segi kebolehan
mengenalpasti dan menganalisis masalah dalam situasi yang sukar dan kabur,
serta membuat penilaian
5. Membantu pelajar meningkatkan
kebolehan mengembang dan membaiki kemahiran berfikir.
Mengajar pelajar dari
segi kebolehan memahami dan menyesuaikan diri kepada budaya komuniti dan
persekitaran kerja yang baharu diceburi.
PENGENALAN
Otak mempunyai fungsi berfikir yang tertentu :
OTAK KIRI : mempunyai kemahiran berfikir secara logik, analitik berurutan atau susunan bahasa fakta, matematik dan ingatan
OTAK KANAN : berkemahiran berfikir dalam bidang yang melibatkan kreativiti, sintesis, warna, rekabentuk, perasaan, irama, muzik dan imaginasi.
Pemikiran kritis merupakan satu aktiviti di dalam otak di
mana proses mentafsir, menilai dan menganalisis maklumat berlaku. Sebagai
rumusan awal pemikiran kritikal, penyelesaian masalah dan pendekatan saintifik
yang boleh dilihat melalui kemahiran berikut :
·
Mengenalpasti masalah tersurat dan
tersirat
·
Mengenalpasti dan mensintesiskan
masalah dengan tepat
·
Menilai pelbagai pilihan
·
Membuat keputusan berdasarkan
maklumat yang tepat
PEMIKIRAN KRITIS
Kritikos merupakan perkataan Yunani
yang membawa maksud menimbang atau judge.Perkataan ini menjadi asal usul
perkataan kritis yang dikenali pada masa kini. Daripada Kamus Dewan Edisi
Ketiga perkataan kritis bermaksud ‘tidak dengan begitu sahaja menerima atau
mempersetujui sesuatu’. Ini bermakna dalam pemikiran kritis pembuat
pertimbangan baik buruknya sesuatu dan tidak menerimanya secara bulat-bulat.
Pemikiran kritis telah lama wujud dan bertapak kukuh dalam peradaban manusia
sejak zaman Greek Gang of Three iaitu, Socrates, Aristotle dan Plato. Mereka
telah memberikan suatu pandangan mengenai berfikir yang menekankan kepada
analisis, perdebatan dan penghakiman. Orang yang berfikir secara kritisan akan
menilai sesuatu idea dengan sistematik sebelum menerimanya.
CIRI-CIRI PEMIKIRAN
KRITIS
•Tidak
begitu mudah untuk terus menerima atau bersetuju terhadap sesuatu perkara
•Berfikir
secara mendalam dan memberi pertimbangan yang serius tentang sesuatu idea
•Pemikiran
kritis melibatkan 3 jenis aktiviti mental: analisis,tafsiran dan penilaian.
Meliputi proses pemikiran yang lain(mencapai satu kesimpulan yang kukuh)
•penghujahan
adalah aspek yang diutamakan dalam pemikiran kritis: cara-cara memberi alasan
untuk menyokong atau menentang sesuatu pendapat
•bersifat
reaktif, penilaian, analisis dan logik
KOMPONEN PEMIKIRAN KRITIS
KELEBIHAN PEMIKIRAN KRITIS
•Menjadi
lebih matang
•Bersifat
objektif dalam membuat penilaian dan keputusan
•Sensitif
dan prihatin
•Berjiwa
besar, yakin dan berani
•Lebih
berhemah dan bertanggungjawab
•Ketahanan
diri dan harga diri yang tinggi
•Tidak
mudah dipengaruhi
SIKAP PEMIKIR KRITIS YANG BAIK
•Berfikiran
rasional; mampu meneliti pengalaman lalu, menilai dan menimbang pelbagai
pendapat dan idea sebelum membuat keputusan
•Mampu
mempertimbangkan dan memutuskan kesahihan penyataan yang dikemukakan oleh pihak lain
•Ingin
tahu dan minda terbuka
•Mengutamakan
kejituan, objektiviti dan inginkan
kejelasan serta ketepatan; sentiasa mempunyai maklumat yang cukup
•sentiasa
mencari alternatif
•Sensitif
terhadap perasaan orang lain
LOGIK
Pemikiran
logik adalah cara pemikiran yang kerap dan gemar digunakan dalam merancangkan
sesuatu perkara.
DEFINISI LOGIK
:
Logik berasal
dari perkataan Yunani iaitu “Logos” yang memberi maksud pengucapan (utterance),
pernyataan (statement), pemikiran (thought) dan pemikiran akal (reason) iaitu
sebab.
Dengan kata
lain, logic bermaksud alas an yang dikemukan untuk mengukuhkan sesuatu keadaan
kebenaran yang boleh diterima oleh akal.
TIGA PRINSIP ASAS LOGIK
•Prinsip
identiti (satu pernyataan adalah benar,maka ia adalah benar)
•Prinsip
Pertengahan(excluded middle)
•Prinsip
kontradiksi / Prinsip percanggahan
Logik Deduktif
Merupakan satu
proses menyatakan kesimpulan daripada yang umum kepada khusus. Perkataan
deduktif berasal daripada istilah bahasa Latin iaitu “de” yang bermaksud
daripada dan “decure” yang bermaksud memimpin, ke arah. Gabungan kedua-dua
perkataan ini membentuk maksud memimpin dari sesuatu ke suatu kesimpulan.
Contoh
penggunaan kaedah deduktif ialah :
Hujahan yang
benar
‘Semua manusia
bernafas dengan menggunakan oksigen’
‘Ali ialah
seorang manusia’
Oleh itu, Ali
bernafas dengna menggunakan oksigen.
Logik Induktif
Merupakan satu
proses menyatakan kesimpulan daripada yang khusus kepada umum. Ia juga dikenali
sebagai kaedah Bacon kerana pernah dipelopori oleh Sir Francis Bacon iaitu
seorang ahli falsafah Inggeris. Dalam kaedah induktif, salah satu daripada
pernyataan tersebut iaitu sama ada premis atau kesimpulannya boleh benar atau
palsu.
Contoh
penggunaan kaedah induktif:
‘Gagak itu
berwarna hitam, maka semua gagak berwarna hitam’.
Pernyatan ini
tidak benar kerana kita tidak boleh menganggap semua gagak berwarna hitam hanya
dengan melihat seekor gagak berwarna hitam. Terdapat juga gagak yang berwarna
cerah disebabkan suatu penyakit seperti albino. Dapat diperhatikan bahawa
penggunaan kaedah induktif tidak memerlukan premis dan kesimpulan yang benar.
Membuat Hujahan
Merupakan satu
set pernyataan yang menentukan kesimpulan berdasarkan oleh premisnya. Hujahan
haruslah diakhiri dengan kesimpulan pada bahagian akhir. Terdapat dua jenis
hujahan iaitu hujahan baik atau sah dan hujahan tidak baik atau tidak sah.
Contoh hujahan
yang baik
Premis 1:
Ahli-ahli komunis menyertai kesatuan buruh.
Premis 2: Ah
Chong ahli kesatuan buruh.
Kesimpulan : Jadi,
Ah Chong ialah ahli komunis.
Contoh hujahan
yang tidak baik
Premis 1:
Ahli-ahli komunis menyertai kesatuan buruh
Premis 2 : Ah
Chong bukan ahli kesatuan buruh
Kesimpulan :
Jadi, Ah Chong bukan ahli komunis.
Hujah bukan
pendapat. Pendapat ialah sesuatu yang kita yakini. Oleh itu ia adalah sejenis
kepercayaan. Biasanya kepercayaan itu ialah berkenaan perkara-perkara yang
dapat dipertikaikan kerana tidak cukup bukti.
PENYELESAIAN MASALAH
Clements dan
Nerida F. Ellerton (1991) mendefinisikan masalah sebagai tugas yang dihadapi
oleh seseorang yang perlu dicari jawapan atau penyelesaianyya sedangkan
tidak tersedia sesuatu prosedur penyelesaiannya. Secara ringkas, menyelesaikan
masalah merupakan keupayaan menggunakan minda untuk mencari idea dan
langkah-langkah alternatif untuk mengatasi kekurangan atau halangan yang ada
untuk mencapai objektif yang dihasratkan
DEFINISI
MASALAH
Menurut
Jauharah (1995): Perbezaan yang terdapat antara keadaan sebenar dengan keadaan
yang diingini tentang sesuatu benda, perkara, hal atau keadaan.
Muhammad Awang
(1990) : Matlamat yang cuba dicapai tetapi tidak mengetahui bagaimana untuk
mencapai matlamat itu dengan segera.
Robertson
(2001) : Apabila anda tidak tahu bagaimana untuk berbuat sesuatu bila anda
diminta untuk bertindak.
Muhammad
Awang (1990) menyatakan bahawa masalah mempunyai 3
komponen asas:
•Sekumpulan
maklumat yang tersedia, iaitu satu penghuraian tentang masalah
•Sekumpulan
operasi atau pergerakan yang sah yang mungkin diambil bagi menghasilkan
penyelesaian
•Matlamat
atau penghuraian tentang keadaan yang dianggap sebagai penyelesai kepada
masalah
Robertson
(2001), menyatakan terdapat beberapa kategori masalah yang ia boleh dikenal
pasti dengan melihat kepada kaedah penyelesaiannya. Antara kategori yang
dinyatakan oleh beliau ialah :
1.
Kecondongan
ilmu (knowledge-lean) iaitu, anda memerlukan sedikit ilmu untuk
menyelesaikannya.
2.
Kaya ilmu
(knowledge-rich) iaitu, anda perlu memiliki ilmu yang banyak dan mendalam
sebelum boleh menyelesaikan masalah.
3.
Jelas
berstruktur atau jelas didefinisikan (well-defined) iaitu, semua maklumat yang
jelas diperlukan dinyatakan dengan jelas sebelum masalah diselesaikan.
4.
Kurang
berstruktur atau kabur definisi (ill-defined) iaitu, sesetengah aspek masalah
seperti apa yang sepatutnya dilakukan dinyatakan secara kabur.
5.
Kecondongan
semantik (semantically-lean) iaitu, penyelesai masalah memiliki pengalaman yang
sedikit untuk menyelesaikan masalah.
6.
Kaya semantik
(semantically-rich) iaitu, penyelesai mempunyai pengalaman yang banyak dan
boleh membawa pengalaman tersebut untuk menyelesaikan masalah.
7.
Masalah celik
akal (insight) iaitu, penyelesaian masalah dimulai dengan pengalaman
“Aha!”. Contohnya, seorang polis trafik tidak menahan seorang pemandu
yang tidak memakai topi keledar. Kenapa?. Kerana pemandu tersebut adalah rakan
polis trafik.
Faedah
Masalah
•sumber
input yang besar untuk kesihatan otak
•meluaskan
daya imaginasi
•sumber
rezeki
PROSES
MENYELESAIKAN MASALAH
•MENYEDARI MASALAH
•MEMAHAMI MASALAH
•MENEROKA
PILIHAN-PILIHAN PENYELESAIAN
•MENINJAU KESAN AKIBAT
PILIHAN
•MEMILIH PILIHAN TERBAIK
SEBAGAI PENYELESAIAN
Post a Comment